سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۶
سیگنال تداوم ثبات ارزی از شاخص‌های اقتصاد کلان

بازار ارز یکی از اصلی‌ترین بازارهای مالی است که با افزایش سطح ریسک ژئوپلیتیک در منطقه به دلیل رشد تنش‌های سیاسی، به سرعت نسبت به هیجانات واکنش نشان می‌دهد و به دلیل عدم برقراری شروط بازار کارا در بازار ارز غیررسمی، هیجانات کاذب و مقطعی به شدت در این بازار ظاهر می‌شود.

با این وجود، اقدامات به‌ موقع و هوشمندانه بانک مرکزی در طی یک سال گذشته، توانسته است از جهش‌های نرخ ارز جلوگیری کرده و بازار ارز، ثبات‌نسبی را در بازه قیمتی مشخصی حفظ کند. شناخت دقیق مقام پولی از مجاری تشدید نوسانات ارزی و اتخاذ سیاست‌های ارزی پویا برای بستن این منافذ، نقش مهمی در ثبات بازار ارز ایفا کرده است. بانک مرکزی با رصد دقیق تحولات بازار و اجرای سیاست‌های محتاطانه، توانسته است از فعالیت‌های سوداگرانه و سفته‌بازی‌های مخرب که به افزایش ناگهانی نرخ‌ ارز منجر می‌شود، جلوگیری کند. تقویت عرضه و سامان‌دهی تقاضا در بازار رسمی ارز، تنظیم مقررات و ایجاد ابزارهای لازم برای مدیریت تقاضا و عرضه ارز در بازار، از جمله عوامل موثر بر کمرنگ شدن اثر تلاطمات سیاسی بر بازار ارز بوده است. مجموعه این سیاست‌ها، در کنار بازارسازی بانک مرکزی، به سیاست‌گذار پولی و ارزی این امکان را داده است که در برابر فشارهای داخلی و خارجی، واکنش‌های مؤثری را نشان دهد. ایفای نقش فعال بانک مرکزی در کنار تحولات بخش بنیادی اقتصاد کلان، چشم‌انداز ثبات ارزی را ترسیم می‌کند. با این حال، افزایش جزئی مقطع کنونی نرخ ارز در بازار غیررسمی را نمی‌توان به عوامل بنیادی اقتصادی نسبت داد، افزایش اندک نرخ ارز در مقطع کنونی، عمدتا به دلیل تنش‌های سیاسی و افزایش سطح ریسک ژئوپلیتیک است که از اراده مستقیم بانک مرکزی خارج بوده و ناشی از یک شوک‌ برون‌زا به اقتصاد است که به سرعت فروکش خواهد کرد. در واقع، این نوسانات بیشتر به دلیل شرایطی است که نه تنها ایران، بلکه بسیاری از کشورها را تحت تأثیر قرار داده است. یکی از عوامل افزایش انس جهانی طلا نیز همین موضوع بوده و ذات طبیعی بازارهای مالی است که افزایش سطح ریسک ژئوپلیتیک، صرفا می‌تواند اثر مقطعی کوتاه‌مدت بر بازار ارز بگذارد و امکان تغییر دالان قیمتی بازار ارز را ندارد. قیمت حقیقی نرخ ارز متاثر از شاخص‌های بنیادی اقتصاد کلان نظیر تورم، نرخ رشد نقدینگی، تراز تجاری، درآمدهای ارزی و سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی است و تنش‌های سیاسی نمی‌تواند اثر بنیادینی بر نرخ حقیقی ارز بگذارد.

به بیان دیگر، به دلیل ماهیت خارجی و برون‌زا بودن شوک‌های سیاسی، اثر آن موقتی است و دوام چندانی نخواهد داشت. تجربه‌ یک سال گذشته نشان داده که با کاهش فشارهای بین‌المللی و بازگشت آرامش به بازارهای جهانی، نرخ ارز نیز به تعادل بازخواهد گشت. بانک مرکزی نیز با تداوم سیاست‌های کنترلی و مدیریت هوشمندانه، آمادگی کامل برای بازگرداندن ثبات به بازار ارز را دارد. در مجموع، می‌توان گفت که بانک مرکزی با اقدامات مؤثر و مدیریت صحیح، توانسته است از ایجاد بحران‌های ارزی جلوگیری کند و در عین حال، با آگاهی از عوامل خارجی، رشد فعلی نرخ ارز را به عنوان یک پدیده موقت و گذرا مدیریت کند. این رویکرد نه تنها به حفظ ثبات اقتصادی کمک کرده، بلکه اعتمادعمومی و انگیزه سرمایه‌گذاران را نیز به آینده بازار ارز افزایش داده است.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha